Andetaget

0

Har du följt ditt andetag idag? Hela vägen in genom näsan, upp mot näsväggen, vidare ner i luftstrupen, ner i lungorna – känn hur syret fyller på i dina lungor och hur utandningen tar med sig förbrukat material på tillbakavägen, ut genom lungorna, upp i luftstrupen, på väg mot näsväggen och ut genom näsan! Sån magi och det fungerar ungefär 21 600 gånger per dag om man i genomsnitt andas 15 andetag per minut.

Andetaget är inte bara en magi i sig, andetaget är ett otroligt hjälpmedel att använda vid oro, ångest, smärta, eller andra känslomässiga sensationer. När du fokuserar på andetaget såsom ovan, ändrar du fokus på det som för tillfället upptar ditt medvetande.

När vi ska försätta oss i ett meditativt tillstånd, fokuserar vi ofta på andningen och andetaget för att centrera oss och skapa fokus och intention. Många som är vana att meditera gör detta på, så att säga, autopilot. För nybörjare och mindre vana av att meditera kan det ibland upplevas som jobbigt att fokusera på andningen eftersom vi inte är vana vid det, det är ett system som bara fungerar. Man kan bli snurrig, illamående och till och med svettas och få hjärtklappning. Vilket i sig kan kännas väldigt obehagligt. Jag brukar säga till min cirkeldeltagare att det är kroppens sätt att tala om att du gör rätt – när du fokuserar på andningen och att du inte är van vid att göra det. Det går över ju oftare du övar.

Men hur andas du? Uppe i bröstkorgen eller långt ner i magen? Det är väl allmänt känt idag att vi har två system i kroppen som påverkas av andningen. Det ena kallas det sympatiska systemet, som man ibland kallar för “sätt igång” eller kamp- och flyktsystemet som gör att du andas högt upp i bröstet. Beredd på alla sätt att fly! Det andra är det parasympatiska systemet eller  “må gott” systemet, när du andas med diafragman längre ner i magen och tar långa djupa andetag som lugnar ner din kropp och dina system. När du känner dig trygg, lugn och harmonisk. Vi behöver båda systemen men det vi mår sämst av idag är att vi ofta hamnar i det sympatiska systemet, det vill säga det som försätter oss i kamp-eller flykt och som vi var beroende av för vår överlevnad när vi var grottmänniskor en gång i tiden. Idag i vårt stressade samhälle, går detta system i vår kropp igång när vi försöker fly från vår stressande tillvaro – ja, man skulle kunna kalla stressen för ett monster!

Men vi kan lugna vårt system, genom att fokusera på andetaget och vara mer närvarande i nuet. Skapa vår egen inre sfär med lugn, andetaget har du alltid med dig, på bussen, i bilen, i sängen, när du diskar, står i kö, sitter framför datorn…men du, någon har sagt att vi har ett begränsat antal andetag i våra liv. Så andas rätt och var varsam med dina andetag!

Med ljus,

Boel

 

 

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke