Tankar om stillhet

0

Stillhet

Att vara i stillhet är kanske en lyx nuförtiden. Jag vet inte hur det är för dig men jag kan uppleva att om fler skulle unna sig att ta en dag i stillhet – så kanske vi skulle ha mindre problem i våra liv, både vad gäller fysiska och mentala svårigheter men även relationsmässiga komplikationer där osämja, missunnsamhet, meningsskiljaktigheter och faktiskt krig skulle kunna undvikas. I vår tid och i vår medvetandeförändring och ingång till själens era är detta kanske något som fler och fler söker idag.

Många framstående personer har forskat på vad som händer i hjärnan när vi är i stillhet. Det behöver inte vara en hel dag men kanske 10-20 minuter varje dag. Alla kan kanske inte uppstå samma stillhet inom sig som munkar och nunnor som mediterar flera timmar dagligen i sina kloster och tempel. Jag tänker närmast på en undersökning man gjorde i USA bland annat på en skola i ett Ghetto med mycket kriminalitet, mobbing och våld. Under en period fick några fältarbetare börja att meditera med ungdomarna. Efter ett tag minskade både våldet och mobbingen och efter ytterligare tid minskade även kriminaliteten. Man kunde se att ungdomarna började hjälpa varandra, bli mer omtänksamma och det blev lugnare både i skolsalarna och på rasterna. Flera ungdomar började även hitta ro att göra sina läxor och kunde även ta med lugnet hem till sina föräldrar och syskon. Det här tycker jag är ett lysande exempel på vad som händer när vi använder tid för stillhet i våra liv.

Att ständigt var på och igång och aldrig använda stoppknappen och reflektera gör, om jag förstår rätt att den del av hjärnan som kallas hippocampus minskar, vilket bland annat är en viktigt del för inlärning och minne. Här finns också de områden av hjärnan som styr självmedvetande, medkänsla och introspektion och som också minskar när vi inte tar tid för stillhet. Den del i hjärnan som kallas amygdala, alltså  reptilhjärnan och som spelar en avgörande roll vid ångest och stress, blir mindre utan stillhet som mindfulness och meditation. Det verkar som att sömn inte återställer eller förbättrar dessa delar av hjärnan, utan det är stillhet, reflektion och meditation som är grejen.

Så om man kan förändra sig genom att vara i stillhet och dagligen meditera under en längre period och på sikt få oss att bli lugnare och mer harmoniska. Och om det sedan också kan hjälpa oss att reagera på ett bättre sätt i stressiga situationer och hantera negativa händelser på ett annorlunda sätt och hjälpa oss att lättare fatta konstruktiva beslut. Hur kommer det sig då att inte fler gör detta som faktiskt är helt gratis och finns tillgängligt hela tiden.

Tänk om vi varje dag när vi kommer till jobbet, tillsammans med våra kollegor, chefer med flera sätter oss och mediterar tillsammans i tio minuter innan vi sätter igång med dagens utmaningar. Sätter intentionen för dagen och når vårt innerstas stillhet. Vad skulle hända? Om våra stora “ledare” skulle meditera eller vara i stillhet innan de fattar beslut av olika slag…vad skulle hända?

Här kommer ett tips på ett sätt att vara i stillhet:

Tänk ut en fridfull miljö där du trivs. Det kan vara en skog, ett berg, en gräsmatta eller en strand. Någonstans där du i ditt inre har tillgång till. Det kan vara en bergstopp vid ett hav, en hängmatta endast din fantasi sätter gränser. Föreställ dig att du går omkring där eller sitter, ligger eller bara är. Om störande tankar dyker upp, iaktta dem bara och låt dem sedan sakta försvinna. Tänk på att känslor är just bara känslor och inget annat om du inte reagerar på dom, så släpp dina känslor och låt dom sväva iväg som moln på himlen. Bli inte upprörd över att du inte kan koncentrera dig, det är bara normalt. Det går över i takt med att du gör den här övningen ofta. Försök bara att släppa de störande tankarna så snart de kommer. Gå in i dig själv och ditt inre och sök stillheten. Ställ en klocka om du är osäker på tiden men försök att vara i den här stillheten i 10-20 minuter. Innan du öppnar dina ögon, sätt intentionen för resten av dagen. Kom tillbaka till ett mer vaket tillstånd genom att röra lite på dina fingrar och fötter och öppna dina ögon. Avsluta med att tänka: Jag är en fridfull själ!

Har man tendens till psykotiska tillstånd bör du först rådfråga din läkare innan du testar denna övning.

Med ljus,

Boel

 

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke